Blog . Profile . Archive . Email

ایران شناسی

ایرانگردی و ایران شناسی

اوایل تابستان(1389) بود که قصد ایرانگردی کردیم.قبل از رفتن مدتی در اینترنت ابنا و مناطق دیدنی مسیر را سرچ کردم .هم در طول مسیر و هم در شهر هایی که در مسیر حرکت بود .به نکات و مناطق جالبی رسیدم که حتی در کتب و یا رسانه ما هم از آن یا گفته نشده و یا کم ، آنچه مهم است این که همین مناطق اگر در کشور های دیگر بود شاید به نماد آن کشور هم تبدیل می شد.یکی از این مناطق و ابنیه مهم تاریخی قلعه ی رود خان بود .من چند تا عکس از گروه آنوبانینی گرفتم و فقط محو زیبایی آن شدم.ان را وارد لیستی کردم که باید بازدید می کردیم .سفر ما یک سفر تفریحی کوتاه بود ولی قرار بر این شد که سعی کنیم که حداقل 90 درصد جاهایی که نوشتم را برویم .مسیر از شیراز شروع بعد به یاسوج ، شهرکرد، درود، خرم اباد ، سنندج ، مریوان ، سقز ، مهاباد ، ارومیه ، تبریز ، اردبیل ، آستارا ، رشت ، قزوین و برگشت از مسیر  تهران، قم ، اصفهان و بالاخره شیراز ختم می شد.برای کل مسیر و زمان 12 روزه آن تقریبا برنامه ریزی خوبی کرده بودیم که بتوانیم در این زمان کم حداکثر استفاده را بکنیم .

خوب .....به فومن که رسیدیم  این را می دانستیم که قرار است ماسوله ، که از قبل شناخته شده بود و همچنین قلعه رودخان ناشناخته برای خود را برویم .

ابتدا وارد مسیر روخان شدیم (ناگفته نماند که ما فقط چند تا عکس از بالا داشتیم)ماشین را در پارکینگ پارک کردیم .قصد بالا رفتن کردیم خوب پیه چندتا پله را به خودمون مالیده بودیم.از بازدیدکنندن که پرسیدیم گفتند سخت هست و فلانو و .....ما پیش خودمون گفتیم اینا کوه نرفته هستند و بچه .ما که این کاره هستیم .خوب لباس عوض کردیمو لباس ورزشی تن کردیم و بدون پول ، خوراکی و آب زدیم راه .یک 50 تا پله که رفتیم خانواده که همراهمون بود برگشتن ، 100 تا شد دیدیم نه این 800 پله الکی نیست شد 200 تا تشنه شدیم دیدیم همه تو راه یا آب می خرن یا همراه دارن ما هم که ظهر حرکت کردیم تشنگی مضاعف.رسیدیم به 400 می خواستیم برگردیم واقعا اگه امادگیشو نداشته باشید کم میارید نا گفته نماند که هر پله گاهی به چند متر می رسید 4 کیلومتر طول مسیر در شیب فوق العاده  .خلاصه تا رسیدیم به 800 ، 1000 دری وری  به خودمون گفتیم .سرویس کامل شدیم ولی وقتی می دیدیم که بچه ها و پیر مردها و پیرزن ها که بالا اومده بودن خجالت می کشیدیم .خلاصه با یه مکافات بالا اومدیم و کلی عکس ها قشنک تو راه گرفتیم .رسیدیم دم قلعه یارو گفت بلیطی هست .ما که 100 تومان داشتیم فقط می خواستیم گریه کنیم ،یارو دلش سوخت گفت عیبی نداره خدا خیرش بده والا باید این همه راه رو برمی گشتیم ....خدا وکیلی وقتی وارد شدم که اگه 10000 پله هم داشته باشه می ارزه بیای ببینی ، توپ....

نقل قول:

"عظمت ، موقعيت قرارگيري و جغرافيايي ، موقعيت و قرارگيري اقليمي ، استفاده از مصالح محبط جغرافيايي محل ، محيط جنگلي و کوهستاني اطراف قلعه ، پياده روي حدود 4 کيلومتر ارتفاعي ، آب و هواي بسيار دلپذير تابستاني و زمستاني و بهاري و پاييزي ( و شايد بيشتر ! ) و ….. اين فلعه مي تواند يکي از مکان هاي توريستي و گذران اوقات فراغت گردشگران ايراني و خارجي باشد که اشتغال زايي لازم را نيز به دنبال  دارد."

ادم می مونه که چرا باید 30 سال سن داشته باشه و 100 شمال اومده باشه ولی حتی اسم اینجا رو نشنیده باشه اول برای خودم که پیگیر نبودم متاسفم بعد هم بیشتر برای مسئولین میراث استا ن و کشور .من پارسال تا حلا می بینم که به دوتا برنامه مستند و چند خبر ریزه اومده تو رسانه ها .خدایش من تا پارسال اصلا نشنیده بودم

خلاصه همه رو توصیه به رفتن ، دیدن و لذت بردن تام می کنم.در رابطه با خود قلعه من چیزی نمی گم تا شما هم کنجکاو بشین که تو اینترنت بگردین و قدمت و زیبای ان را ببینین و حتما برین

نوشته شده در 26 آبان 1389برچسب:,ساعت 16:39 توسط س.م.محمدی | |

شهری که بیشتر به دید یک شهر بین راهی جهت اتصال جنوب به خراسان و مشهد مقدس به آن نگریسته می شود .من مطمئنم اگر کسانی که از این شهر عبور می کنند ، سبقه تاریخی و طبیعی این شهر را بدانند اکثریت به تماشای دیدنی ها این شهر باستانی می روند .شهر که جز قدیمی ترین شهر های ایران و بلکه جهان است و شهری که امرزه از رونق خاصی برخوردار نیست روزگاری خراج و مالیات از اباده تا خراسان را دریافت می کرده است .

شهری که مسن ترین عنصر زنده ایران (حتی جهان)در آن است و آن هم سرو پرابهت، مقدس و  نوح صفت  ابرکوه با قدمتی حداقل 4000 ساله و گاهی تا 5000 و حتی بالاتر هم تخمین زده شده است را در خود جای داده است .

ابرکوه که ابتدا همین اسم را داشته بعد از اعراب به ابرقو و از سال 55 به بعد دوباره به همین نام خوانده می شود ، دارای آثار و مناطق دیدنی فروانی همچون برج علی و یخچال خشتی و خانه آقازاده و بافت قدیمی فوق العاده زیبا

گفتن فوق العاده زیبا فایده ای ندارد دیدن چیز دیگریست، به خدا راه رفتن در بافت قدیمی این کهن شهر به  انسان  حال هوای  خاصی می دهد .از مسئولین هم توقع تبلیغ و رسیدگی بیشتر به این شهر محروم را دارم.

نوشته شده در 8 آبان 1389برچسب:,ساعت 20:24 توسط س.م.محمدی | |

مشهد الرضا(ع)

سخن درباره مشهد همچون حرکت در دایره ای است که دوباره ختم به یک نقطه می شودو ان نقطه امام هشتم شیعیان جهان است .مشهد ، ایران و حتی جهان اسلام قلب و روح خود را به مشهد پیوند زده اند .پیوندی که برگشت ندارد .چرخشی که پایان ندارد و همه ختم به  علی ابن موسی (ع) می شود.

وجود بارگاه ملکوتی شمس الشموس در ایران برای ما ایرانیان مایه خیر و برکت است .کشش و جاذبه علی ابن موسی ایها الرضا انسان را به محض نیت به زیارت کردن از هر جای دنیا به سمت خود می کشد و بو و عطرش مشامت را پر می کند .مشهد هم همه چیز دارد تاریخی ، سیاحتی و.... ولی همه و همه تحت تاثیر وجود نورانی ان امام همام قرار دارند و مشهد یک چیز دارد که هیچ جای دنیا ندارد .به قول فردوسی پور چه می کنه این امام رضا

مشهد یا مرو ازدیرباز جز مناطق استراتزیک ، کهن و تعیین کننده و پهناور ایران زمین بوده است .اوج شکوه مشهد به لحاظ سیاسی در زمان نادر شاه افشار شاه جهان گشای ایران زمین بوده است که پایتختی امراطوری نادرشاه را بر عهده داشته.البته که این اوج طولانی نبود و خود نادر به کسادی و سقوط ان افزود .بعد از سقوط افشاریه ، کریم خان به احترام نادر به انجا حمله نکرد و شاهرخ شاه کور را بر مسند خراسان باقی گذاشت و این تا زمان قاجار ادامه داشت.

فردوسی ، این مرد زنده کننده زبان فارسی ، که امروزه سخن گفتن مان را باید ممنون همچون فردوسی و سعدی باشیم که فارسی را به شکل گفتاری امروز برای ما نگه داشتند.

خواجه ابا صلت و خواجه ربیع و .....از اماکن زیارتی دیگر و شاندیز و طرقبه و...از اماکن سیاحتی ، توریستی مشهد هستند .

نکته قابل تامل اینکه مشهد به علت وجود امام رضا سالانه پذیرای میلیون ها زائر از سراسر جهان است و این باعث رونق بازار این شهر در تمام زمینه ها شده و این را از صدقه سر امام دارند ولی متاسفانه اکثر کاسب های شهر بد اخلاق و ... هستند که به قول خودمانی ها از سر سیریست .کاسبی می گفت وای خدایا خسته شدیم ما اصلا استراحت نداریم ، خوب بگو خدا خیر داده اگر بارگاه امام  اینجا نبود تو هم باید مانند بقیه کاسب های ایران سماق می مکیدی .