مشهد




















Blog . Profile . Archive . Email  


ایران شناسی

ایرانگردی و ایران شناسی

 

 

مشهد الرضا(ع)

سخن درباره مشهد همچون حرکت در دایره ای است که دوباره ختم به یک نقطه می شودو ان نقطه امام هشتم شیعیان جهان است .مشهد ، ایران و حتی جهان اسلام قلب و روح خود را به مشهد پیوند زده اند .پیوندی که برگشت ندارد .چرخشی که پایان ندارد و همه ختم به  علی ابن موسی (ع) می شود.

وجود بارگاه ملکوتی شمس الشموس در ایران برای ما ایرانیان مایه خیر و برکت است .کشش و جاذبه علی ابن موسی ایها الرضا انسان را به محض نیت به زیارت کردن از هر جای دنیا به سمت خود می کشد و بو و عطرش مشامت را پر می کند .مشهد هم همه چیز دارد تاریخی ، سیاحتی و.... ولی همه و همه تحت تاثیر وجود نورانی ان امام همام قرار دارند و مشهد یک چیز دارد که هیچ جای دنیا ندارد .به قول فردوسی پور چه می کنه این امام رضا

مشهد یا مرو ازدیرباز جز مناطق استراتزیک ، کهن و تعیین کننده و پهناور ایران زمین بوده است .اوج شکوه مشهد به لحاظ سیاسی در زمان نادر شاه افشار شاه جهان گشای ایران زمین بوده است که پایتختی امراطوری نادرشاه را بر عهده داشته.البته که این اوج طولانی نبود و خود نادر به کسادی و سقوط ان افزود .بعد از سقوط افشاریه ، کریم خان به احترام نادر به انجا حمله نکرد و شاهرخ شاه کور را بر مسند خراسان باقی گذاشت و این تا زمان قاجار ادامه داشت.

فردوسی ، این مرد زنده کننده زبان فارسی ، که امروزه سخن گفتن مان را باید ممنون همچون فردوسی و سعدی باشیم که فارسی را به شکل گفتاری امروز برای ما نگه داشتند.

خواجه ابا صلت و خواجه ربیع و .....از اماکن زیارتی دیگر و شاندیز و طرقبه و...از اماکن سیاحتی ، توریستی مشهد هستند .

نکته قابل تامل اینکه مشهد به علت وجود امام رضا سالانه پذیرای میلیون ها زائر از سراسر جهان است و این باعث رونق بازار این شهر در تمام زمینه ها شده و این را از صدقه سر امام دارند ولی متاسفانه اکثر کاسب های شهر بد اخلاق و ... هستند که به قول خودمانی ها از سر سیریست .کاسبی می گفت وای خدایا خسته شدیم ما اصلا استراحت نداریم ، خوب بگو خدا خیر داده اگر بارگاه امام  اینجا نبود تو هم باید مانند بقیه کاسب های ایران سماق می مکیدی .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 6 آبان 1389برچسب:,ساعت 18:21 توسط س.م.محمدی | |


Power By: LoxBlog.Com